pondělí 24. září 2012

Rajská jako od maminky

Rajská polévka by měla být rajská, ale v tomhle ohledu je to s ní někdy zkrátka velmi složité. Má nejednoho odpůrce, což je obrovská škoda, protože jak výzkumy ukazují, rajčata jsou velmi zdravá, dokonce až tak, že protirakovinotvorná. Problémy s rajskou pro většinu z nás začaly už ve školních jídelnách, kde se k nám na talíři dostala převážně jakási řídká oranžovo-nahnědlá hmota s rozvařenou rýží, jejímž základem byl rajčatový protlak... Nevzpomínáme na ni rádi a většina z nás ji už "odepsala". Ti odvážnější k ní hledají novou cestu v podobě experimentování s recepty italské kuchyně a zjišťují, jak vlastně může být báječná. A někteří z nás měli už od dětství štěstí, protože doma se vařila báječná klasická česká rajská, která jen těžko hledala konkurenci. Tak tomu bylo i u nás a jelikož rajčat se většinou urodilo poměrně dost, od léta až do brzkého podzimu jsme si ji celkem užívali. A nikdy se nepřejedla.
Tenhle recept je vlastně velmi klasický a nijak výjimečný, je ale v podstatě velmi jednoduchý, i když při pasírování rajčátek zapojíte taky tak trochu i svaly. Ale když ji připravíte s láskou, bude tahle polévka nejen rajská, ale i božská. Jako od maminky, její maminky a její maminky...
P.S. Poprvé jsem tuhle polévku vařila, když mi bylo patnáct. Stála jsem nad sítem, vedle mě má devadesátiletá praprateta z Úštěka (byla to vlastně teta mé babičky), která na mě dohlížela a pěkně mě peskovala, že ta rajčátka nejsou dostatečně propasírovaná a že je to škoda a že bychom to přece  nevyhodili a ať to proboha dělám pořádně a co nejdůkladněji. Já, nemehlo, byla tehdy v pubertě, moc mě to nebavilo a tak jsem trochu vzdorovala. Ale dneska už jsem vlastně úplně stejná jako moje tehdejší praprateta, jen ještě ne devadesátiletá, a moc dobře vím, že by těch rajčátek bylo opravdu škoda...

Rajská polévka s rýží
Ingredience (pro 4 osoby): 1 kg měkkých rajčat (rozkrájet na půlky, případně čtvrtky - jsou-li rajčata větší), máslo a hladká mouka na jíšku, malý šálek rýže, zeleninový bujón, sůl, pepř, 1-2 lžíce cukru, petrželka
1. Pokrájená rajčátka vložíme do hrnce, zalijeme zhruba litrem vody, posolíme a vaříme do měkka.
2. Uvařenou hmotu přecedíme přes hustší síto do jinéhé hrnce a rajčata pasírujeme tak dlouho, až nám zbydou jen slupky rajčat.
3. Vzniklou hmotu dáme povařit s propranou rýží zhruba na 10 minut, dochutíme zeleninovým bujónem, solí, pepřem a cukrem dle vlastní chuti (kdo má raději kyselejší chuť, nemusí přidávat cukr vůbec).
4. Připravíme si jíšku (lžíci másla rozpustíme, přidáme do něho lžíci až dvě hladké mouky a důkladně promícháme až hmota jemně zezlátne a následně rozředíme za stálého míchání vodou tak, aby se nevytvořily hrudky), kterou polévku zahustíme a ještě asi pět minut povaříme.
5. Podáváme ozdobené čerstvou petrželkou, která rozhodně nesmí chybět a je takovou sladkou třešinkou na dobře vykonané práci.
6. Podáváme s láskou.


1 komentář:

  1. Mnoho lidí rajskou polévku nejí.Jenomže, když se umí dobře připravit, tak i ten největší zarputilec, když ji ochutná, začne si ji pak i sám doma vařit. Tak to bylo i s mými přáteli, když ochutnali tu moji. Musela jsem ji pak při každé jejich návštěvě vařit. Doufám,Pavlo,že i Vaše rajská polévka bude mít takový úspěch a okouzlí chuťové buňky všech Vašich přátel i čtenářů Vašeho blogu. Jára

    OdpovědětVymazat